2010-05-18

Företagare under belägring

Hårresande artikel i Expressen om Elias Melki och den press som ekobrottsmyndigheten utsatte honom och hans företag för, helt utan grund skulle det visa sig,
Varför ville skatterevisorerna krossa mig och mitt företag? Än i dag vet jag inte, men jag bestämde mig för att till varje pris rentvå mig själv. Skattejuridik behärskade jag inte, jag hade knappt läst en bok tidigare i mitt liv. Nu var jag tvungen att lära mig. Ett nätverk bestående av en ekonom, flera jurister och en före detta skattetjänsteman hjälpte mig. Enbart hjälpen kostade cirka tre miljoner kronor. /.../Till slut friade tingsrätten oss från alla brottsmisstankar. Nederlaget blev totalt för Ekobrottsmyndigheten. De tvingades medge att anklagelserna mot mig inte hade någon substans.
Hur är det tänkt att unga och invandrare ska våga starta företag i Sverige när ett överdrivet krångligt system och nitiska och entusiastiska tjänstemän gör allt för att hindra verksamheten?

Mycket märkligt att detta maktmissbruk från myndighetshåll inte har uppmärksammats mer.
 
Blogg listad på Bloggtoppen.se