2011-10-04

"Dom är värre än hiv-mannen"

Sprututbytesprogram är en känslig fråga för mig. Känslig eftersom jag så snabbt blir provocerad av sprututbytesprogrammens motståndare. Av den enkla anledningen att det inte finns någon bevisad skada av att införa dem, men däremot så mycket bevis för att de kan göra skillnad för människor. Rädda liv. Minska lidande.

Att mot bättre vetande ändå vara motståndare är att vara indirekt medskyldig till död och lidande. Därför är det kanske inte konstigt att man blir provocerad.

Därför gör det mig oerhört glad när jag läser Aron Flams välskrivna och gedigna reportage i Tidningen Faktum. Det är ett reportage som utmanar moderaterna och socialdemokraterna i Göteborg att bekänna färg.

Tyvärr är det samma gamla visa. Skillnaden är att Flam går på djupet med motargumenten. Jag känner igen argumentationen och i ett längre debattutbyte (här, här och här) med ungdomens nykterhetsförbund har jag fått den tveksamma äran att uppleva hela batteriet av halvsanningar och tveksamma moraliska omdömen.

Flams reportage finns att läsa här, men köp tidningen, det är den värd. Bor du inte i Göteborg går den att beställa på hemsidan.

På samma tema vill jag även tipsa om min kloka förbundskollega Benny Lindholm, vice ordförande i Liberala Studenter som i UNT skriver om sprututbytesprogram. Allianserna som gör motstånd är olika, i Göteborg är det M och S, i Uppsala M, V och KD. Oavsett vem det är som är motståndare är det en fråga som är brännhet och kräver en förändrad syn i Sverige. Det är få frågor där politikers direkta inflytande handlar om liv och död, detta är en.

Uppdatering: Missade att även Helene Odenjung, FP-kommunalråd i Göteborg nyligen kommenterat frågan om sprututbyten. Hon är helt rätt ute.
 
Blogg listad på Bloggtoppen.se