Missa inte Ung Allians reformprogram om framtidens lärarutbildning. Finns att ladda ner här.
En förbättring av lärarutbildningen, skolan och kvalitén på undervisningen är centralt för Sverige. Om vi ska klara oss i den globala konkurrensen, ge elever en meningsfull och givande tid i skolan så krävs det att alla delar i skolan förändras.
Sverige har länge halkat efter och det är viktigt att drivna och begåvade studenter söker sig till lärarutbildningen. Sedan är det givetvis centralt att dessa lärare får goda arbetsmiljöer och en lön man faktiskt kan leva på och som överensstämmer med det enorma ansvar man har som lärare.
Minska antalet lärosäten.
Lärarutbildning har blivit högskolevärldens IV‐program.
Skippa snålskjutsen.
Skoleleverna får inte snegla på bänkgrannes prov, även lärarstudenter borde behöva visa att vad de själva kan.
Släpp ut lärarna.
En lärarutbildning ska öppna dörrar, inte stänga dem. Dubbla examen ska uppmuntras och lärarprogrammet utformas därefter.
Låt lärarna vara lärare.
Skolan måste öppna upp sig för andra yrkesgrupper.
Specialisera mera.
Fler arbetsgivare för lärare och ökad kvalité i undervisningen går hand i hand. Bra lärare ska inte kunna stoppas av krånglig kommunal byråkrati.
Teach first.
Det ska vara en merit att ha undervisat på skolor med oddsen emot sig. Lärarlegitimationen kan garantera att lärare håller en god klass men för att locka till sig de allra bästa krävs mer. Toppstudenter från ledande högskolor ska därför få incitament att starta sin yrkeskarriär som lärare på utsatta skolor.
Se även: Rikard Nordin & Kalle Bäck.
En förbättring av lärarutbildningen, skolan och kvalitén på undervisningen är centralt för Sverige. Om vi ska klara oss i den globala konkurrensen, ge elever en meningsfull och givande tid i skolan så krävs det att alla delar i skolan förändras.
Sverige har länge halkat efter och det är viktigt att drivna och begåvade studenter söker sig till lärarutbildningen. Sedan är det givetvis centralt att dessa lärare får goda arbetsmiljöer och en lön man faktiskt kan leva på och som överensstämmer med det enorma ansvar man har som lärare.
Minska antalet lärosäten.
Lärarutbildning har blivit högskolevärldens IV‐program.
Skippa snålskjutsen.
Skoleleverna får inte snegla på bänkgrannes prov, även lärarstudenter borde behöva visa att vad de själva kan.
Släpp ut lärarna.
En lärarutbildning ska öppna dörrar, inte stänga dem. Dubbla examen ska uppmuntras och lärarprogrammet utformas därefter.
Låt lärarna vara lärare.
Skolan måste öppna upp sig för andra yrkesgrupper.
Specialisera mera.
Fler arbetsgivare för lärare och ökad kvalité i undervisningen går hand i hand. Bra lärare ska inte kunna stoppas av krånglig kommunal byråkrati.
Teach first.
Det ska vara en merit att ha undervisat på skolor med oddsen emot sig. Lärarlegitimationen kan garantera att lärare håller en god klass men för att locka till sig de allra bästa krävs mer. Toppstudenter från ledande högskolor ska därför få incitament att starta sin yrkeskarriär som lärare på utsatta skolor.