I en tid när man konstant klumpar ihop muslimer med islamister, judar med Israel är det uppfriskande att läsa en artikel skriven av Seyfettin Balta,
"Betyder det att över en miljard muslimer som inte har satt sin fot i Tensta har rätt att uttala sig om oss? Efter programmet träffade jag många i Tensta som var besvikna över att journalister vänder sig till en självutnämnd representant istället för att prata med oss som bor här."
Det finns ett par tydliga problem i debatten. När det skrivs eller talas om "Islamism" är vissa vettskrämda för att man stämplar alla muslimer. För de flesta (inklusive majoriteten muslimer) är skillnaden solklar. När ordet "muslimer" används för att därefter dra en slutsats är det lika generaliserande som att skriva "Svenskar är alltid..."
När man behöver ett uttalande som rör minoritetsgrupper faller det ofta på självutnämnda talespersoner eller språkrör att uttala sig för hela gruppen. Tydligen räcker det för att få den muslimska "rösten" eller färdiga "åsikten".
Vilka andra grupper behandlas på detta sätt? Att bli fråntagen möjligheten att uttrycka sin egen åsikt, att bli stämplad och hopbuntad på godtyckligt sätt. Det behövs en diskussion om hur organisationer, föreningar och sammanslutningar tar sig rätten att uttala sig i namnet av flera hundratusen människor i Sverige.
"Betyder det att över en miljard muslimer som inte har satt sin fot i Tensta har rätt att uttala sig om oss? Efter programmet träffade jag många i Tensta som var besvikna över att journalister vänder sig till en självutnämnd representant istället för att prata med oss som bor här."
Det finns ett par tydliga problem i debatten. När det skrivs eller talas om "Islamism" är vissa vettskrämda för att man stämplar alla muslimer. För de flesta (inklusive majoriteten muslimer) är skillnaden solklar. När ordet "muslimer" används för att därefter dra en slutsats är det lika generaliserande som att skriva "Svenskar är alltid..."
När man behöver ett uttalande som rör minoritetsgrupper faller det ofta på självutnämnda talespersoner eller språkrör att uttala sig för hela gruppen. Tydligen räcker det för att få den muslimska "rösten" eller färdiga "åsikten".
Vilka andra grupper behandlas på detta sätt? Att bli fråntagen möjligheten att uttrycka sin egen åsikt, att bli stämplad och hopbuntad på godtyckligt sätt. Det behövs en diskussion om hur organisationer, föreningar och sammanslutningar tar sig rätten att uttala sig i namnet av flera hundratusen människor i Sverige.