Reklamombudsmannen fäller Arvikafestivalens reklamfilm där en tjej filmar sitt ansikte samtidigt som hon gör något som förvirrar RO:
Givet att RO inte verkar ha identifierat vad det är tjejen gör så är det märkligt att de kan tycka att det är "stötande". Humor på hög nivå detta.
När jag inte trodde att det kunde bli bättre:
Men det blir än bättre. Givet att RO inte vid ett enda tillfälle i sitt utlåtande faktiskt skrivit ut vad de tror försiggår på filmen vevar de vilt:
Det här var bland det mest komiska och tafatta jag någonsin stött på, även om man givetvis kan tycka vad man vill om reklamfilmen i sig.
För egen del behöver inte Arvikafestivalen locka mig med reklamfilm. Har varit på festivalen varje år sedan 2001 (bortsett 2005, en riktigt miss från min sida!) och kan intyga att onani är RO:s minsta bekymmer när de kommer till sitt Orwellianska främjande av "positiva sociala beteenden, livsstilar och attityder"...
Läs gärna hela RO:s utlåtande.
Se även: Nina Larsson
Filmen visar en ung kvinna som är filmad från huvudet till hennes bara axlar. Hon ser ut att ligga i en säng. När filmen börjar säger hon hej till kameran och börjar sedan andas tungt, sluta ögonen och stöna.RO menar att reklamfilmen är "stötande, könsdiskriminerande och utformad utan den särskilda aktsamhet som ska iakttas i fråga om marknadskommunikation som riktas till eller som visar barn och ungdomar".
Givet att RO inte verkar ha identifierat vad det är tjejen gör så är det märkligt att de kan tycka att det är "stötande". Humor på hög nivå detta.
När jag inte trodde att det kunde bli bättre:
"Enligt artikel 18 ska särskild aktsamhet iakttas ifråga om marknadskommunikation som riktas till eller som visar barn eller ungdomar. Sådan kommunikation får inte motverka positiva sociala beteenden, livsstilar och attityder" (OBS min fetstil).RO undviker att skriva vad det är de antar att tjejen gör på filmen. De nöjer sig med att utgå från att det är en form av kommunikation som kan "motverka positiva sociala beteenden". Vad är det här, Sovjetunionen? En scen ur George Lucas THX1138?
Men det blir än bättre. Givet att RO inte vid ett enda tillfälle i sitt utlåtande faktiskt skrivit ut vad de tror försiggår på filmen vevar de vilt:
I artikel 4 första stycket i ICC:s regler står att reklam inte får vara diskriminerande ifråga om bland annat kön. Enligt tidigare praxis anses reklam som könsdiskriminerande om den framställer kvinnor eller män som rena sexobjekt och som kan anses kränkande (sexistisk reklam).Den här för RO mycket förvirrande scenen är alltså ett tecken på objektifierande könsdiskriminering?
Det här var bland det mest komiska och tafatta jag någonsin stött på, även om man givetvis kan tycka vad man vill om reklamfilmen i sig.
För egen del behöver inte Arvikafestivalen locka mig med reklamfilm. Har varit på festivalen varje år sedan 2001 (bortsett 2005, en riktigt miss från min sida!) och kan intyga att onani är RO:s minsta bekymmer när de kommer till sitt Orwellianska främjande av "positiva sociala beteenden, livsstilar och attityder"...
Läs gärna hela RO:s utlåtande.
Se även: Nina Larsson