2010-06-11

Varför opinionsundersökningar suger

Var det Bradleyeffekten som var framme när Geert Wilders gjorde storslam i nederländska valet (via Foreign Policybloggen):
The fact that Wilders' Freedom Party gained more than pre-election polls had forecast could be partly explained by voters being reluctant to admit they will vote for a controversial candidate due to social desirability reasons," said Alfred Pijpers, a senior political researcher at Clingendael, the Netherlands Institute of International Relations.

The phenomenon is known as the Bradley effect, after Tom Bradley, the Los Angeles mayor who lost the 1982 California governor's race despite being ahead in voter polls.

Pijpers added that the popularity of Wilders could further be attributed to a moderation of his tone during the last weeks of the campaign. "He started to smile more and let go of his strong anti-Islam rhetoric," Pijpers said.
Det gäller med andra ord att inte hetsa upp sig eller lugnas överdrivet mycket av opinionsundersökningar. I Sverige har troligtvis medierna på grund av nyhetstorka eller allmän lathet gjort varje opinionsundersökning till en nästan religiös högtid.

Politiker blir helt plötsligt statistiker och diskuterar bortfallsfrekvenser och massa andra fikonspråksord. Men vissa saker kan vi inte räkna med och därför vore det trevligt om vi kunde spara pladdret om opinionsläget till valvakan. Att Sverigedemokraterna befinner sig under radarn säger nog väldigt lite om deras stöd för tillfället.

Dessutom är det intressant att det nederländska valet endast blev intressant i Sverige efter att "islamhataren" Wilders började dyka upp i tidningarna. Det nästan neurotiska förhållande svenska journalister har till populister och diverse invandringskritiska partiet gynnar definitivt inte kampen mot just dessa krafter.

På samma tema: Lili Severin, Funderar, Varg i Veum, Mittenradikalen, MxP, Waldemar Ingdahl.